אודות הרב יעקב עדס

מספרים בקצרה

נגן וידאו
נגן וידאו
נגן וידאו

אשירה לה',

נגן וידאו

שירים מרגשים, הפורטים על מיתרי הלב וממלאים את הנשמה בכיסופים וגעגועים אל ה’ יתברך. מאת הגאון המקובל הרב יעקב עדס שליט”א

בס”ד

הרב יעקב עדס – ת”ח עצום הבקי בכל חלקי התורה . אישיותו המיוחדת חוצה מגזרים בציבוריות הישראלית והוא נערץ ומוערך בקרב כולם. כך ניתן לראותו מוסר שיעורים בלימוד לת”ח ליטאים בכולל חזון איש בבני ברק או לספרדים בבית כנסת מוסאיוף בירושלים  או בישיבת מרכז הרב לציבור הדתי לאומי או בשיחת חיזוק לציבור חילוני ועוד כהנה … כשהרב עדס תמיד מתאים את עצמו לסוג הקהל הנמצא במקום. 

רבי יעקב נולד בשכונת בית וגן בירושלים. בן למשפחת רבנים חשובה ומוערכת. אביו הוא הגאון רבי יהודה עדס שליט”א ראש ישיבת “קול יעקב”. סביו אשר קרוי הוא על שמו הוא רבי יעקב עדס זצ”ל הדיין בבית הדין הרבני הגדול וחבר מועצת הרבנות הראשית, מראשי ישיבת פורת יוסף. סבא רבא שלו הוא רבי אברהם חיים עדס מקובל אלוקי קדוש ובעל מופתים, רבו של רבי עזרא עטיה ראש ישיבת פורת יוסף אשר העמיד את גדולי התורה הספרדים ומשם יצאה תורה לעולם כולו. אבי אימו הוא הרב דב כהן שהיה הרב הצבאי הראשון של חיל האויר. סבא רבא של אימו הוא שמחה מנדלבוים. ומשם היחוס שלו מגיע עד הש”ך הרמ”א וכן לרבי נחמן מברסלב נכד הבעל שם טוב ולמעלה בקודש עד דוד המלך ע”ה. 

עוד מילדותו התגלה כילד פלא. בהיותו כבן שנתיים כבר ידע לקרוא. הוא פשוט דילג על שלב לימוד אותיות ה – א’ ב’, והתחיל לקרוא עם המלמד מילה במילה מ”בראשית” עד ”ויכולו” ואז אמר הילד שמכאן ואילך הוא יקרא לבד, וכך היה. בעצת רבו הגרש”ז אויערבך הוא ‘הוקפץ’ בישיבה מכיתה לכיתה בשל כשרונו הנדיר וכל זה מיד אחרי בר המצווה שלו. הגרש”ז אשר זיהה את הפוטנציאל האדיר הנמצא בו סידר לו סדרי לימוד מיוחדים המתאימים לרמתו הגבוהה וליוה אותו במהלך חייו וכך בגיל צעיר כבר סיים את כל הש”ס בעומק העיון מספר פעמים. תלמידי חכמים שלמדו אז בישיבת קול יעקב מספרים שהיו רואים אותו לומד בהתמדה שעות על גבי שעות בקול רם ובריכוז גדול, כאשר רוב הזמן הוא לומד בעמידה. גם היו שעקבו אחריו והבחינו שאינו ישן כי אם שעתיים עד שעתיים וחצי ביום. כשהיו נגשים בחורים לשאול אותו שאלות בלימוד היו נדהמים מגודל ידיעתו העצומה בתורה בעל פה כמעט בכל מקום שדיברו איתו. אכן תלמיד חכם עצום שחי בקרבנו.

“כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה” משפט זה ( הלקוח מברכות קריאת שמע של ערבית ), שגור על לשונו של הרב עדס תדיר. נאה דורש ונאה מקיים שוקד הוא על תלמודו יומם ולילה וממעט הוא ביותר מכל עיסוק אחר שאינו לימוד תורה, בז הוא לחיי מותרות ונוחות וחי בצניעות ובפשטות. 

– שיעוריו –

שיעוריו האיכותיים של הרב עדס אשר נמסרים בבהירות רבה ובשפה רהוטה כבר קנו שם דבר בקרב הלומדים ורבים הנהנים מדברי תורתו ורוכשים ידיעות חשובות בכל חלקי התורה . בכח זכרונו הפנומנלי יכול הוא למסור שיעור למדני המצריך ריכוז רב וכך במשך שעות רבות לעמוד וללמד ללא ליאות וללא ספרים . כשרונו המבורך להסביר סוגיות מורכבות ומסובכות בצורה בהירה ורהוטה ומסודרת להפליא, דבר לכשלעצמו מעיד על גדלותו העצומה בתורה, נותן יתרון גם לאותם אשר מתקשים לרדת לעומקה של סוגיה, ובכך הינם מגיעים להבנה מספקת דבר אשר נותן סיפוק גדול ללומד, ותשוקה גדולה להרחיב את הידיעות בכל חלקי התורה. 

יחד עם כל גדלותו בתורה מוסר הרב שיחות גם לציבור הכללי בשפה פשוטה כאשר תמיד בסוף השיעור מתקיים מעמד קבלת עול מלכות שמים בהתעוררות גדולה. 

סיפר הרב יודא שיינפלד שליט”א מבית ישראל, שרבו הרב חיים כהן זצ”ל הצדיק הנסתר המכונה החלבן, יעץ לו לשמוע מדברי תורתו של הרב עדס היות והתורה שלו מאוד חשובה בשמים. ואכן כשנפגשו על ציונו של שמואל הנביא פנה אליו הרב שיינפלד וביקש שישמיע לו כמה דברי תורה מחידושיו. 

– ספריו –

עשרות ספרים חיבר הרב עדס בהיקף עצום בכל מקצועות התורה הידועים בשם “דברי יעקב” בהם ניכרת גדלותו העצומה בתורה. ספרים אלו נתחברו מתוך עמל ויגיעה עצומה בתורה. ניסוח הטקסט בספריו נעשה בצורה מושקעת ומסודרת ומסוכמת להפליא בשפה ברורה עד שהקורא בספריו מצליח להבין נושאים מורכבים ומסובכים יחסית בקלות כך שהדבר מיקל מאוד על הלומד. וכבר התבטא בהתפעלות אחד שידיו רב לו בתורת הקבלה אשר למד את סיפרו של הרב על תורת הרש”ש, כי הדברים העמוקים של הרש”ש שכידוע טובי המוחות עמלים להבין את דבריו, מוסברים שם בצורה כ”כ ברורה ונפלאה עד אשר אפילו אם ילד יקרא בו, יצליח להבין. גדולי תורה רבים לומדים בספריו ומחבבים אותם ביותר. יש מי שסיפר שהרב המקובל הרב יצחק כדורי זצ”ל כשהיה עולה על יצועו לישון, היה מקרב את הספרים של הרב ליד ראשו, וטעמו ונימוקו עמו.

רבים מלומדי ספריו של הרב מספרים שמרגישים הם תחושה עילאית בשעה שהוגים בספריו, בפרט ספרו הנפוץ “פרקי מחשבה” רבים הם אשר מרגישים התעוררות גדולה עד אשר נהפכים הם ממש לבריה חדשה ורואים שינוי לטובה בעניינם. “יש משהו כובש בספרים הללו” טען אחד הבחורים אשר החל זה מכבר ללמוד בספרו פרקי מחשבה. 

מפורסם הסיפור על האפיפיור שקיבל את הספר פרקי מחשבה מתורגם לאיטלקית. בספר נוספו פרקים עם טענות קשות על הנצרות. הרב בוחבוט מבני ברק שלח אותו ישירות לאפיפיור. לאחר זמן מה שלח הנ”ל מכתב אל הרב בוחבוט בו הוא מודה לו על ששלח אליו את הספר ושהוא לומד בו הרבה וכן שהספר הזה מכניס הרבה רוחניות ורמז לו שהוא יראה שהספר הזה עוד יכניס הרבה רוחניות בכל העולם. בתחילה לא הבינו מה כוונתו. נדגיש בזאת שהאפיפיור נחשב לאיש בעל ההשפעה הגדולה ביותר בעולם, ומליארדי נוצרים בעולם כפופים אליו ואל מוצא פיו. אכן לאחר כמה שבועות התברר הענין. האפיפיור פשוט הגיש את התפטרותו לותיקן. בתחילה טענו בותיקן  שהוא עושה זאת מטעמים של חולשה אך לבסוף הוא אזר אומץ וסיפר שהוא עושה את זה כי הוא  הולך לעשות דברים יותר טובים. במילים אחרות במעשהו זה נטש האפיפיור את הנצרות ואת מעמדו הרם, דבר אשר עורר הדים נרחבים בכל העולם. לפי המסופר ישנם הרבה קטולים שאף התאבדו ר”ל כשנודע להם צעדו זה של האפיפיור.

המקובל הרב יעקב עדס

הוא פשוט מדהים מספר כל מי שנפגש עימו. הפנים שלו פני מלאך, מצד שני הוא נראה האדם הכי פשוט שישנו בעולם. השילוב המופלא הזה הינה דמותו של  המקובל הרב יעקב עדס שליט”א. הוד נסוך על פניו המלאות חכמה כזו אשר מאירה פניו של אדם, ומאידך יש לו פשיטות מתוקה איתה הוא נכנס ללב כל מי שפונה אליו. 

הרב המקובל יעקב עדס

הרב עדס ידוע בתפילותיו אשר נאמרות במאמץ גדול ממעמקי נפשו ובהתעוררות גדולה עד כדי בכיה. גם לב האבן הגדול ביותר נמס למשמע זעקותיו ותחינותיו ומתמלא אט אט בגעגועים גדולים אל בורא העולם. המתפללים עם הרב עדס מספרים שמרגישים התעלות רוחנית גדולה במחיצתו אשר קשה להסבירה במילים, מעין השתפכות נפש אשר נובעת מעומק ליבו של האדם. תפילותיו מתקיימות בעיקר בכותל המערבי עם הנץ החמה, אבל הוא נמצא שם הרבה גם בזמנים אחרים. פעמים רבות נמצא הוא בקבר רחל אימנו, לשם הוא מגיע לשפוך שיח ותחנונים כדי לעורר את זכותה לפני אבינו שבשמים לרחם על עם ישראל בניו האהובים. גם למערת המכפלה מקום קברי האבות הקדושים והאימהות הקדושות הוא מגיע להעתיר בתפילה זכותם תגן עלינו אמן.                         

 

הרב עדס הינו מהבודדים בדור שיודע את כל כוונות הרש”ש על בוריים, ותפילותיו נעשות עפ”י כוונות אלו בע”פ וללא שום ספר עזר. כוונות אלו מיוסדות עפ”י תורת הקבלה שייסד האר”י הקדוש ע”י תלמידו הרב חיים ויטאל זצ”ל. ישנם הרבה מקובלים אשר עוסקים בתורת הקבלה אבל עדיין לא הגיעו לדרגת מכוין. מכוין נקרא רק מי שמוחו יכול להכיל את עומק תורת הסוד ועפ”י זה מכוין בכוונות אלו של הרש”ש והאמת שלא כל מוחא סביל דא, כ”ש לכוין אותם בעל פה שזה ממש לבודדים בדור. המקובל הרב שמואל דרזי זצ”ל תלמידו של הרב יצחק כדורי זצ”ל היה מתפלל מידי יום תפילת שחרית עם הנץ החמה בכותל המערבי עפ”י כוונות הרש”ש. הוא לא היה מסכים לאף אחד לעלות לשליח ציבור וזאת משום שחשש מקילקול הכוונות שיכול להיגרם. אמנם כשהיה הרב עדס נוכח במנין הוא היה היחיד שהיה הרב מעלה לשליח ציבור והיה סומך עליו בענינים אלו העומדים ברומו של עולם. 

בצוק העיתים בזמן מלחמת לבנון השניה שהייתה עת צרה ליעקב ורבים נפלו חללים, עמדו רבבות עם ישראל ברחבת הכותל המערבי לעצרת תפילה בה השתתפו גם הראשל”צ הגאון הרב עובדיה יוסף זצ”ל, וכן היה נוכח הרב עדס שליט”א. כאשר הגיע זמן תפילת מנחה, קרא הרב עובדיה את הרב עדס לעלות לשליח ציבור ואמר לו בחיבה, שבזמנו כשהיו עושים תפילות על כלל ישראל בישיבת פורת יוסף בה למד הרב בצעירותו, הוא זוכר את רבו ראש הישיבה הסבא הרב יעקב עדס זצ”ל שהיה עולה שליח ציבור וממרר בבכי על כלל ישראל עד שהיו כולם בלב נשבר. הרב עובדיה יוסף היה מעריך מאוד את הרב עדס שליט”א, ותמיד כשהיה מוציא ספר חדש היה שולח לו אחד עם הקדשה חמה.

הגאון הרב יעקב יוסף זצ”ל בנו של הרב עובדיה יוסף זצ”ל, היה מתפלל תקופה ארוכה תפילת שחרית בכותל המערבי בצוותא עם הרב עדס והייתה ביניהם ידידות גדולה. לא אחת היו נעמדים אחר התפילה ומשוחחים בדברי תורה כשהקהל מסתודד סביבם לשמוע דברי אלוקים חיים מפי שני גדולי עולם אלו. כשפעם נשאל הרב יעקב יוסף בשיעורו האם הרב עדס הוא גם פוסק, הרב השיב מיד שהרב עדס פסקן מצוין.

– מרבותיו –

בצעירותו למד הרב עדס בישיבת קול תורה אצל הגאון הרב שלמה זלמן אויערבך זצ”ל. הגרש”ז אשר זיהה את כשרונו הנדיר של הרב עדס עוד בהיותו בחור צעיר בישיבה, טיפח וליוה את הרב במשך חייו ואף קבע עימו לימוד בחברותא. הערכתו אליו היתה גדולה עד כדי כך שבשעת פטירתו ציוה שכל מסע הלויה מתחילה ועד סוף יעשה רק עפ”י הוראתו של הרב עדס. כל זאת בשעה שהרב עדס עדיין צעיר לימים. הגרש”ז אף הסמיך את הרב עדס להורות בכל חלקי התורה, אורח חיים, יורה דעה, אבן העזר, וחושן משפט. לימים כשראה שיש כאלו שמנסים להצר את צעדיו אמר בתקיפות שכל מי שיסייע לרב עדס יסייעו לו מן השמים, וכל מי שיזיק לו ילחמו בו מן השמים.

גם את הגאון הרב יוסף שלום אלישיב שימש הרב עדס, ועשרות פעמים שנשא ונתן איתו בדברי תורה והלכה. הרב אלישיב הראה חיבה יתירה לרב עדס, בין היתר מחמת קשריו החמים עם סביו של הרב עדס בשבתם יחד בבית הדין הגדול. וגם בשעה שהיה הוגה בהתמדה בבית הכנסת המפורסם “אוהל שרה” במאה שערים, ואז כידוע לא היה מקבל קהל או עונה על שאלות, אבל כשהיה מגיע הרב עדס היה הרב אלישיב מקבלו ועונה על כל שאלותיו.

היה נכנס ובא אצל הסטייפלר זצ”ל, וגם כיום הינו בקשר עם בנו ממשיך דרכו שר התורה הרב חיים קנייבסקי שליט”א. מידי שנה מתפלל הרב עדס ביום טוב ראשון של סוכות וכן בכל יום בבוקר בחול המועד עם הרב קנייבסקי. לרב קנייבסקי ישנה הערכה גדולה לרב עדס, ואף מפנה תלמידי חכמים מוכשרים לשמוע את שיעוריו. ישנם התכתבויות ביניהם בדברי תורה וכן בפנימיות התורה בדברי קבלה.

פעמים רבות עסק בתורת הקבלה עם המקובל הרב יצחק כדורי זצ”ל ממנו קיבל כמה דברים חשובים אשר היו לו לעזר והצלחה בפרט בתורת הקבלה. כה העריך הרב כדורי את הרב עדס עוד בצעירותו עד שלימים התבטא ואמר שכל העוזרים לרבי יעקב יתברכו, ואילו המיצירים את דרכו ינחלו מפלה בפרט בעניני קדושה.

בהיותו אברך שימש רבות את הגאון הרב מאיר ברנדסדופר זצ”ל דיין בעדה החרדית בחלק יורה דעה.

– ישועות ומופתים –

מכל הארץ ומכל העולם מגיעים אנשים רבים לבקשת ברכה וישועה מהרב עדס. בשנים האחרונות מגיעות עשרות פניות מידי יום של יהודים טובים הזקוקים לברכה וישועה. אותם אנשים אשר נושעו מברכותיו באים להודות לו על כך, וכך נחשפים סיפורים מדהימים של ישועות למעלה מדרך הטבע. הרב עדס  מצידו מנסה בכל יכלתו להשתיק את הענין ואוסר למקורביו לדבר בזה מכל וכל. אבל משמים דווקא חשבו אחרת וכבר הגיעו הדברים לפירסום גדול בעיתונות הכללית והבינלאומית מפי בעלי המעשה בעצמם. לדוגמא סיפר יהודי שראה את הרב עדס בכותל, והנה לפתע פנה אליו הרב וביקשו לתרום צדקה עבור קרן מסוימת, בקשה לא שיגרתית של הרב עדס. הנ”ל קיבל את הדברים ותרם סכום זה לצדקה. לאחר מספר ימים פגע טיל גראד פגיעה ישירה בביתו של אותו אדם. בני משפחתו שהו באותה העת במרחב המוגן אבל הוא לא הספיק להיכנס, כשלפתע נשמע פיצוץ עז מחריש אזניים. הרס רב נגרם לביתו אבל למרבה הפלא יצא משם בניסי ניסים, כשהוא מנער את האבק מעל בגדיו ומוצא את גופו שלם ובריא ללא כל פגע. אז הבין אותו אדם את פשר בקשתו של הרב עדס כשבעצם הצילו מגזירה קשה, כידוע שצדקה מצילה ממות. הלה החליט לקדש שם שמים ולפרסם את הסיפור ברבים למען ידעו כי יש כח ביד הצדיקים לבטל גזירות מעל עם ישראל. 

כמו כן סיפר הרב משה קינן קצין במילואים שאשתו היתה חולה במחלה במצב קשה ל”ע עד שהרופאים כבר נואשו ממנה, הלה ביקש מהרב שיברך לרפואה שלימה, הרב בירך ואף התפלל לרפואתה, בסיום התפילה בישר לו הרב עדס כי הגזירה התבטלה ואכן כך היה והיא הבריאה כליל וקיבלה במתנה עוד שנות חיים לשמחתו ותדהמתו שלהם ושל הרופאים.

שוב סיפר הרב קינן אודות זוג שלא היו להם ילדים עקב חולי מסוים מצד הבעל. והם נושעו בצורה פלאית ע”י הרב עדס וזכו לפרי בטן. ראה סירטון לעיל של הרב קינן אודות שני הסיפורים הנ”ל.

קצין צבא דרוזי אשר שירת בחברון סיפר על נס פלאי שלטענתו היה זה על ידי ברכה שקיבל קודם לכן מהרב עדס. וכהנה רבות אלא שאין המטרה כאן להרבות בסיפורי מופתים ודי בזה. ראה סירטון לעיל מפי בעל המעשה.

הרב מסרב בתוקף לקבל שום תמורה כספית עבור ברכותיו או תפילותיו. פעמים שהוצעו לו ממש סכומי עתק ובשום פנים ואופן הוא לא הסכים לקבל אפילו מטבע קטן אחד. קרה פעם שניסה מישהו לבוא בדרכים עקיפות וכך דחף לידיו של הנהג חופן עבה של שטרות כסף וביקשו להעביר לרב. הנהג היה חדש ולא הספיק עדיין לעמוד על דרכו של הרב. אמנם כשבא הרב עדס ליכנס לרכב סיפר לו הנהג מעשה שהיה והראה לו את חופן השטרות. השלך מיד את השטרות מידך זעק הרב, הנ”ל זרק בבהלה את השטרות מידו לקרקע משל היו איזה סם המוות. עכשיו קח את הכל והחזר בשלימות לבעליו ביקש הרב. וכך עשה הנהג. כה גדולה זהירותו של הרב עדס בנושא. 

– אהבת ישראל

דבר ידוע הוא וכך מקובל לחשוב כי אדם אשר זמנו מדוד וטירדות הכלל על כתפיו, אינו מתפנה לעסוק במעשי חסד זוטרים אשר אפשר גם שיעשו ע”י אחרים שזמנם מאפשר להם זאת. אבל חשיבה זו בטעות יסודה ובאמת אדם גדול נמדד דווקא בשימת ליבו לגמול חסד עם כל נזקק באשר הוא. אכן רבי יעקב עדס, עם כל טירדותיו בעסק התורה וזיכוי הרבים ואשר זמנו שקול ומדוד, נותן הוא מזמנו לדל, ואזנו קשובה לשמוע מרי נפש, לעודדם ולסייעם בכל דרך אפשרית. אין הוא חס על זמנו גם כאשר מדובר על הפשוט שבפשוטים מעם ישראל, מתוך אהבה ודאגה כנה לכל יהודי הזקוק לעזרה. קל וחומר כאשר המדובר בחסד רוחני המציל את האדם מרדת שחת ומכניסו תחת כנפי השכינה שאז מתמסר הרב בכל כוחותיו במסירות נפש ממש כדי לקרב את נשמות ישראל אל אביהם שבשמים.

הנתינה שלו לזולת היא עצומה. ישנם סיפורים רבים של עזרה לאנשים קשי יום כאלו שלא שפר עליהם גורלם אשר הרב התייחס אליהם במאור פנים ובטירחה רבה השיג עבורם סכומי כסף גדולים עד אשר התייצב מצבם ויכלו לעמוד בכוחות עצמם. רבים הם המקבלים ממנו עצה ותמיכה גשמית ונפשית תוך כדי שהוא נושא בעול ופעמים שעות רבות ואף ימים שלימים טורח במסירות נפש כדי להיטיב עם אנשים אשר אין לו שום קשר איתם, רק השמחה ורווחת הזולת היא זו שעומדת לנגד עיניו, ללא כל קבלת תמורה.

תדיר שגור על לשונו של הרב בשם החזון אי”ש שהמעלה הגדולה של האדם היא לעבור את החיים בלא לפגוע בשום יהודי. 

לסיכום אמרו חז”ל “אם הרב דומה למלאך ה’ צבאות למוד תורה מפיהו” נראה שהגדרה זו קולעת אל דמותו אפופת המיסתורין של הרב יעקב עדס אשר קדושה שמימית נסוכה עליה מחד, ופשטות מדהימה מאידך, בבחינת סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. 

קובץ
להורדת קובץ השמע